تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

نگرانی سخنگوی دولت دوازدهم از مشارکت مردم در انتخابات | نوبخت: جای زیباکلام در زندان نیست

محمدباقر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در یک نشست از مشارکت مردم در انتخابات گفت که نگران کننده است و طبق نظر وی حضور مجدد گشت ارشاد مناسب نیست می‌تواند باعث افزایش نارضایتی شود.

محمدباقر نوبخت

رویداد۲۴ ایلنا نوشت: سخنگوی دولت دوازدهم گفت:در موضوعات اجتماعی درصد مشارکت مردم در انتخابات برای اعضای حزب نگران‌کننده بود. در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم این مشارکت ۷۳ درصد بود که به ۳۸ درصد رسید و امروز انتخابات مجلس دوازدهم به زیر ۴۰ درصد رسیده است. ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را به عنوان اهداف انقلاب به شمار آوردیم. پیشرفت‌های نظامی و علمی و نکات قابل تحسین و در کنار این موارد کاهش نماد جمهوریت را داریم که باید آن را در کنار مهاجرت نیرو‌های متخصص قرار دهیم تا آن نگرانی را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی، از نظر حزب اعتدال و توسعه راه حل این موضوع اعتراضات خیابانی و تصمیم‌گیری منفعلانه انتخاباتی نیست. حزب اعتدال توسعه معتقد است اگر مردم اراده کنند و مسئولان ذی ربط اراده کنند می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم. مردم در انتخابات ۹۲ تعامل سازنده و احترام به حقوق شهروندی را تقابل را دیدند. در کنار آن استمرار کاهنده نرخ تورم را دیدند که نرخ تورم در سایه انتخاب مردم دو سال یک رقمی شد و جمعیت اشتغال به بیش از ۲۴ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. یعنی دیدند که اگر مردم حضور داشته باشند، نرخ ارز را کمتر از ۴ هزار تومان حفظ می‌کنند. میزان افزایش حقوق بیش از نرخ تورم می‌شود و متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز رخ می‌دهد. مردم زمانی چنین اراده‌ای را رقم خواهند زد که بعد از قهر در انتخابات با مشارکتی که مورد نظر رهبری است اراده خود را رقم بزنند.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه افزود: روش‌های گذشته مانند گشت ارشاد که مناسب نیست می‌تواند باعث افزایش نارضایتی شود. فردی مانند آقای زیباکلام با صراحت نظر خود را اعلام می‌کند جای این فرد زندان نیست بلکه گذاشتن کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها برای این است که ظرفیت نقد و نقدپذیری افزایش پیدا کند. مجلس می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده نقش داشته باشد. گروه‌های اقلیت در مجلس می‌توانند بدون ورود به مذاکرات جناح‌های سیاسی مطالبات اکثریت مردم را بیان کنند و موضوعاتی را مطرح کنند که مردم بیشتر امیدوار شوند.

وی تصریح کرد: بخشی از عدم استقبال مردم و چهره‌های سیاسی در انتخابات به خاطر فضایی است که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شکل گرفت که برخی در انتخابات حضور پیدا نکردند. در انتخابات مجلس خبرگان شخصیتی مانند آقای روحانی که ۲۴ سال در شورای عالی امنیت ملی ۲۰ سال در مجلس شورای اسلامی و ۸ سال در ریاست جمهوری بود را رد صلاحیت کردند که پاسخ آقای روحانی پاسخ مناسب و متقنی بود که در چارچوب قانون اساسی جواب داد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح نور و بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها گفت: این روش در کشور تجربه شده است و نتایج ناموفقی هم داشت. نه نافع است و نه رافع مشکلی که وجود دارد بلکه مضر است و جلوه خوبی هم از تمدن اسلامی ایرانی در جهان نشان نخواهد داد.

وی افزود: این موارد گشت ارشاد مثل تک مورد‌هایی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم و برخورد خشن و غیراسلامی و غیرایرانی که صورت می‌گیرد، همان یکی کافی است که موجب وهن تمدن ایرانی اسلامی در عرصه‌های بین المللی شود به همین جهت معتقدیم که این روش روش مناسبی نیست.


بیشتر بخوانید: توضیح قوه قضاییه درباره بازداشت زیباکلام: فعلا یک حکم اجرایی شده، محکومیت قبلی هم هست

زیباکلام چند ساعت قبل از بازداشت: اوین رفتن را افتخار نمی‌دانم | برای نظام نمی‌ارزد که بگویند صادق زیباکلام را گرفتند


نوبخت در پاسخ به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم با اشاره به انتقادات از دولت قبلی گفت: کسری بودجه به معنای عدم تحقق درآمدهاست که کمتر هم هزینه می‌شود. دولت سیزدهم بر مبنای نامه دفتر رئیس جمهور و سازمان و برنامه و بودجه اعلام کرد خزانه خالی دریافت کردیم. این نامه مربوط به تاریخ ده مرداد ۱۴۰۰ است. ما توافقی کردیم که از ماده ۱۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها استفاده کنیم تا ۲۰ درصد از آن معادل ۶ هزار میلیارد تومان را برای اعتبارات هزینه‌ای و طرح‌های ناتمام استفاه کنیم. آن نامه مربوط به این ۶ هزار میلیارد تومان است که تمام شده بود. از خزانه خالی روزانه پول می‌آید و روزانه هزینه می‌شود و خزانه خالی یعنی هیچ پولی آنجا نباشد.

وی افزود: نرخ تورم در سال ۹۲، ۳۴ درصد بود. این نرخ به تدریج کاهش یافت و در سال ۹۳ تا ۹۶ کاهش یافت و دو سال نرخ تورم تک رقمی داشتیم. در پایان سال ۹۹، ۳۶.۴ درصد بود که در ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد رسید. در ۱۴۰۱ به ۴۵ و در ۱۴۰۲، ۴۰ بوده است و میانگین در حد ۴۲ درصد است. رشد اقتصادی در پایان سال ۹۹، ۴.۱ درصد بود. اعتقاد داریم که ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت نبود بلکه یارانه به تولید بود. جهش تورم ناشی از حذف این ارز بود.

 

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
0
کاش اعتقادات خودتون رو پیش خودتون نگه دارین.
نظرات شما
پیشخوان